Årets godaste lunch

Visserligen är konkurrensen på luncherna inte så hård hittills, såhär tre dagar in på det nya året (speciellt inte med dagens lunch, sillrester och ägg) men jag vågar nog påstå att gårdagens lunch kan stå sig som årets bästa.

Lunchen var nämligen resterna från nyår. Min man skulle göra något lätt, vilket innebar två hela halvdagar i köket... Min chokladkaka med passionsfrukt, kokos och dulce de leche var en barnlek jämförelsevis. 

Det blev ingefärssmakande majskyckling med sötpotatispure med chili och, att toppa med, grönkålskrisp samt ingefärskrisp. Till detta fanns också lök, jordärtskockor och en rödvinssås. Helt fantastiskt komponerat och tillagat. Året kunde varken avslutats eller påbörjats bättre. Det enda felet blev väl serveringen när den goda maten åts som lunch... Fast skyller på att jag måste vara effektiv för att hinna äta innan dottern ska matas/bytas/bäras. 

Jag fick också lära mig något nytt. I alla år har jag trott att ser hette jordärtsKockor och kronärtsKockor. Men tji fick jag för det är visst skockor det heter. Men inte illa att avsluta året med ny kunskap, trots amningshjärna. 
we

Kommentera här: