TACK sjukvården

Under nio månader, under graviditet och förlossning, har jag fått helt fantastiskt hjälp av den allmänna svenska sjukvården. 


Alltför ofta kritiseras densamma i medier av alla dess slag (senast i nyheterna på tv igår då folk som frivilligt skönhetsopererat sig tycker sig ha rätt att kräva att den allmänna sjukvården ska rätta till misstagen som uppstått då de - frivilligt - valt dåliga läkare). Visst finns det områden inom sjukvården som inte fungerar bra och visst finns det i vårt land sjukvård som fungerar mindre bra på flera orter. Men kasta inte skit på Mvc och Östra i Göteborg!

Jag har fått regelbundna kontroller på en mödravårdcentraler för att de ska ha koll på att jag och mitt barn mått bra under graviditeten. Detta utan några extra avgifter. 

Jag har mött fantastiska lugna och proffesionella barnmorskor i samband med min förlossning. Ingen stress eller oro alls och ingen press efteråt att skynda hem (vi valde tidig hemgång, vilket som förstföderska innebar efter ett drygt dygn, och är nöjda med det). 

Och nu möter vi återigen en trygg och stabil barnmorska på vårt Bvc. 

Vilken vård vi har! Vilken lyx att få vara gravid och föda barn i Göteborg idag! Tänk om dessa hjältinnor fick lite mer kred och uppmärksamhet i medierna istället för alla som klagar och gnäller. Det skulle nog bespara många mycket oro i deras graviditeter. 

Kommentarer:

1 Karin:

Jag håller med dig Sanna. Kände exakt likadant när jag gick igenom min graviditet!

Svar: Härligt att fler har positiva upplevelser! Önskar att det kunde få större utrymme i allt negativt...
Sanna

Kommentera här: